- De topman van Mercedes-Benz roept de Europese Unie op om importheffingen op Chinese elektrische auto’s op te heffen.
- “Dat is de markteconomie. Laat concurrentie zijn werk doen”, zegt hij tegen de Financial Times.
- De EU probeert Europese autofabrikanten te beschermen tegen oneerlijke concurrentie met Chinese makers van elektrische auto’s die profiteren van overheidssubsidies.
- Lees ook: Nieuw Chinees merk komt in Nederland met elektrische auto die solid state-accu heeft – de belofte is meer dan 800 km actieradius
In een interview met de Britse zakenkrant Financial Times roept topman Ola Källenius van Mercedes-Benz Brussel op om te stoppen met het beschermen van Europese autofabrikanten. Hij stelt dat de beleidsmakers importheffingen op Chinese elektrische auto’s moeten verlagen in plaats van verhogen. Volgens Källenius zou dat ervoor zorgen dat Europese autofabrikanten betere auto’s gaan maken.
Er wordt een importheffing van tien procent berekend op elke Chinese auto die in de EU aankomt. Dat is minder dan de vijftien procent die de Chinezen op de import van Europese vierwielers rekenen.
“Verhoog de importheffingen niet”, zegt hij tegen de FT. “Ik ben tegendraads, ik denk dat het andersom moet: neem de importheffingen die we hebben en verlaag ze … dat is de markteconomie. Laat de concurrentie zijn werk doen.”
“Het heeft markten geopend en geleid tot toename in welvaart, vooral in het economische wonder dat China is. Daar zijn honderden miljoenen mensen uit armoede gered”, zegt Källenius. “Als we geloven dat bescherming het ding is dat ons succes op de lange termijn zal bezorgen, dan denk ik dat de geschiedenis uitwijst dat dit niet het geval is.”
Op dit moment voert de EU een onderzoek uit om erachter te komen of de Chinese autofabrikanten profiteren van overheidssubsidies waardoor ze hun voertuigen tegen te lage prijzen in Europa kunnen aanbieden.
Autofabrikant achter Peugeot, Open en Fiat wil wél dat EU stappen onderneemt tegen Chinese concurrentie
Het Franse Stellantis, het moederbedrijf van automerken zoals Peugeot, Opel, Fiat en Jeep, riep de EU eerder al op om stappen te ondernemen om ervoor te zorgen dat Europese autofabrikanten niet uit de markt gedrukt zouden worden door hun Chinese rivalen.
"Het Chinese offensief is mogelijk het grootste risico waar bedrijven zoals Tesla en wijzelf mee om moeten gaan", zei CEO Carlos Tavares van Stellantis vorige maand. "We moeten heel, heel hard werken om ervoor te zorgen dat we met een beter aanbod komen dan waar de Chinezen mee komen."
Mercedes-Benz heeft een groot belang bij China. Het automerk verkoopt meer dan een derde van al zijn auto's in het China en sloot onlangs een overeenkomst met de Chinese autofabrikant BYD om gebruik te maken van diens accutechnologie in de eigen elektrische auto's.
Anders gezegd: als China in antwoord op Europese beperkingen voor Chinese elektrische auto's vergeldingsmaatregelen neemt tegen Europese autofabrikanten, is Mercedes-Benz relatief kwetsbaar.
De samenwerking met BYD moet naar verluidt leiden tot een nieuwe Mercedes-Benz CLA met daarin een batterij van BYD. Deze zou een actieradius van meer dan 725 kilometer hebben